infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Nieoznakowany zakaz wyprzedzania

Utworzono: 03-01-2019 8:36

Zakaz wyprzedzania to nie tylko podwójna czy pojedyncza ciągła. Jest wiele innych okoliczności, gdzie kierowca powinien powstrzymać się od wyprzedzania np.: brak widoczności na wzniesieniu lub zakręcie, a nade wszystko, ktoś jadący z naprzeciwka!

Źródło: YouTube

Źródło: YouTube

Wbrew temu, co się wydaje niektórym kierowcom, zakaz wyprzedzania nie musi być wcale oznakowany. Podstawowe kwestie dotyczące wyprzedzania, a zwłaszcza tego, kiedy może, a kiedy nie może ono występować, zostało to określone w zasadach ogólnych. Zasady te są tożsame z prostym zdrowym rozsądkiem, który powinien towarzyszyć każdemu kierowcy w drodze. Niestety jak widać na poniższym przykładzie, nie zawsze tak jest. Jest to  przykład wyprzedzania, które  ogóle nie powinno mieć miejsca. Kierowca samochodu z kamerą zmuszony został do hamowania i zjechania na pas awaryjny drogi ekspresowej, w przeciwnym razie doszłoby do bardzo niebezpiecznego zderzenia czołowego.

Przepisy:
Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.

Sytuacji takich, jak przedstawiona na filmie nie brakuje na polskich drogach i niestety nie wszystkie kończą się dobrze. W celu przeciwdziałania podobnym wymuszeniom, każdy kierowca powinien najpierw zastanowić się, czy wyprzedzanie jest konieczne, potrzebne i czy na pewno będzie bezpieczne. Warto przy tym kierować się poniższymi zasadami.

Maksymalna dopuszczalna prędkość

Wyprzedzania nie należy wykonywać w sytuacji, gdy pojazd jadący z przodu porusza się z maksymalną lub nawet wyższą prędkością niż ta, jaka jest dopuszcza w danym miejscu. Jeżeli pojazdy na zwykłej drodze jednojezdniowej poza obszarem zabudowanym jadą z prędkością 90 km/h, to zupełnie nieuzasadnione jest wyprzedzanie ich. By wykonać manewr, kierowca musiałby znacznie przekroczyć prędkość, by sprawnie przejechać obok innego pojazdu, a przy takiej prędkości łatwo o błąd, który może mieć poważne konsekwencje. Oprócz tego, kierowca w takim przypadku naraża się na konsekwencje związane z naruszeniem przepisów ruchu drogowego. Warto pamiętać o tym, że wyprzedzanym pojazdem może być nieoznakowany samochód policji lub Inspekcji Transportu Drogowego z wideorejestratorem, a tych na naszych drogach jest coraz więcej.

Zakręty i łuki

Szczególną ostrożność należy zachować na zakrętach i łukach dróg. W wielu przypadkach w takich miejscach wyprzedzanie jest dozwolone znakami drogowymi, nie zawsze jednak należy się tym sugerować. Niemal zawsze w takich miejscach mamy do czynienia z ograniczeniem widoczności, co zwiększa ryzyko podejmowania manewru.

Cel

Samo wyprzedzanie powinno czemuś służyć, chodzi głownie o zwiększenie prędkości w sytuacji, gdy kierowca jedzie za dużo wolniej poruszającym się pojazdem. Czasami chodzi też o poprawienie sobie widoczności, gdy ta jest ograniczana przez szeroki pojazd. Częstym błędem, a nawet zupełnie bezsensownym zachowaniem, jest wyprzedzanie „dla zasady”, gdy za chwilę wyprzedzający kierowca i tak skręca w boczną drogę lub wręcz kończy podróż. Nierzadko w takich sytuacjach manewr jest podejmowany z narażeniem życia, z wymuszeniem pierwszeństwa na pojeździe nadjeżdżającym z naprzeciwka.

Potencjał pojazdu

Z wyprzedzania należy zrezygnować wówczas, gdy prowadzony pojazd ma na tyle niską moc, że zwiększanie prędkości będzie trwało niebezpiecznie długo.  Wyprzedzanie z natury rzeczy powinno być dynamiczne i w miarę szybkie, ale przy tym nie gwałtowne, ruchy kierownica powinny być miękkie, by nie doprowadzić do poślizgu. Takie wykonanie manewru wyprzedzanie jest możliwe tylko wówczas, gdy pojazd dysponuje odpowiednim zapasem mocy.

Warunki na drodze

Stan drogi bezpośrednio wiąże się z warunkami pogodowymi, które często wskazują na to, że raczej nie powinniśmy wyprzedzać. Oprócz śliskiej nawierzchni, lodowych kolein, należy zachować ostrożność podczas wyprzedzania podczas deszczu, kiedy również jest ślisko, a także podczas warunków ograniczających widoczność, mgła, śnieżyca silny deszcz itp.  Oprócz tego, należy rozważyć, czy wyprzedzanie będzie bezpieczne podczas jazdy drogą o kiepskim stanie nawierzchni. Wyboje, dziury, koleiny – wszystko to może sprawić, że wyprzedzanie zakończy się wypadkiem

Nieprawidłowe wyprzedzanie spowodowało śmierć tysięcy ofiar. Przedstawione wytyczne, to jedynie zarys tego, jak powinniśmy zachowywać się na drodze. Wszystkiego jednak nie da się przewidzieć. Nie należy podchodzić do wyprzedzania, jak do rodzaju rywalizacji, sportu, szpanu itd. Droga nie jest torem wyścigowym i nie powinno tutaj rządzić prawo silniejszego lub bardziej szalonego.

Podziel się