infoCAR

Zaloguj się

Olej silnikowy to nie wszystko – zobacz jakie płyny należy wymieniać w aucie

Utworzono: 29-06-2017 2:07

O wymianie oleju silnikowego wiedzą nawet najwięksi laicy motoryzacyjni. Okazuje się jednak, że płynów, które obowiązkowo muszą być wymieniane, jest znacznie więcej, a niektóre oprócz wpływu na kondycję techniczną pojazdu, mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Olej silnikowy

 W przypadku wszystkich płynów auta, należy je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Oczywiście nic złego się nie stanie, jeżeli płyny zostaną wymienione wcześniej, niż zaleca producent. Dotyczy to w szczególności oleju silnikowego, co w przypadku kilku szczególnie awaryjnych jednostek, może się okazać ratunkiem dla silnika i dla portfela. Chodzi tutaj o nowoczesne silniki diesla z turbosprężarkami i wtryskiem common rail. Doskonałym przykładem może być tutaj słynny silnik 1.9 dci montowany w Renault Lagunie drugiej generacji. Kierowcy, którzy zgodnie z zaleceniami producenta zmieniali olej co 30 tys. km, boleśnie odczuli to na awariach tej jednostki. Tymczasem kierowcy, którzy zmieniali olej co 10-15 tys. km, zazwyczaj nie mieli problemów z awariami silnika.

Olej w skrzyni biegów

O tym oleju kierowcy zapominają bardzo często, a zaniedbanie obowiązku wymiany może być bardzo bolesne dla kieszeni. Poważna awaria skrzyni biegów często oznacza konieczność wymiany jej na nową. Tymczasem wystarczy raz na około 50 tys. km wymienić olej w skrzyni manualnej, by zdecydowanie wydłużyć jej żywotność. W przypadku przekładni automatycznych, najlepiej jest wymieniać olej raz w roku.  Co prawda zalecenia producentów często mówią zupełnie co innego (np. brak konieczności wymiany), ale doświadczenia kierowców i mechaników temu przeczą. Naprawa lub wymiana skrzyni automatycznej, to wydatek dużo większy niż w przypadku skrzyni manualnej (średnio czterokrotnie większy), więc warto dbać o jej właściwe smarowanie.

Olej w dyferencjałach

Chodzi tutaj o samochody, które dyferencjały mają, a zatem będzie to większość samochodów z napędem na tylne koła i z napędem na cztery koła. Dyferencjał odpowiada za przeniesienie napędu ze skrzyni biegów do kół napędowych przy pomocy tzw. wału napędowego. W dyferencjale znajdują się tryby, które również muszą być odpowiednio smarowane, by sprawnie działać i nie ulegać awarii.  Zaniedbanie wymiany oleju dyferencjału może skutkować zatarciem się lub uszkodzeniem trybów, co uniemożliwi jazdę i będzie oznaczać spory wydatek dla kierowcy. Olej w dyferencjale należy wymieniać co około 50 – 100 tys. km. W przypadku samochodów eksploatowanych szczególnie intensywnie (sportowa jazda, jazda w terenie) olej należy wymieniać częściej. Należy zwrócić również uwagę na tzw. pocenie się dyferencjału i na jego dźwięk. Jeżeli układ różnicowy pracuje za głośno, wówczas może to oznaczać, że oleju jest za mało, zwłaszcza wówczas, gdy dodatkowo jest on widoczny na obudowie dyferencjału. W takim przypadku należy przeprowadzić naprawę uszczelniającą układ różnicowy i wymienić olej.

Płyn chłodniczy

Płyn w układzie chłodzenia należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta płynu, który jest wlany do układu. Z biegiem lat i przebiegu, płyn chłodniczy traci swoje pierwotne właściwości. Dlatego wymianę należy przeprowadzać nie rzadziej niż co 5 lat.

Płyn hamulcowy

Układ hamulcowy ma największe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Tymczasem zaniedbanie wymiany płynu hamulcowego może skutkować awarią układu w każdym momencie jazdy. Płyn hamulcowy jest bardzo higroskopijny, co oznacza, że szybko pobiera wilgoć z otoczenia, a ta jest zabójcza dla skuteczności hamulców. Dlatego też płyn w układzie hamulcowym powinien być wymieniany co 2 lata lub co około 60 tys. km.  

Olej w układzie wspomagania kierownicy

Nie mniej ważnym dla bezpieczeństwa jazdy jest układ kierowniczy. Za jego prawidłową pracę odpowiada wspomaganie kierownicy, a zatem hydrauliczny układ pozwalający obracać kierownicą bez większego wysiłku. Awaria układu może sprawić, że dla wielu osób prowadzenie pojazdu będzie bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe. Dlatego też należy dbać o prawidłowy poziom i jakość oleju w układzie wspomagania  - wymiana co około 60 tys. km.

Olej w układzie klimatyzacji

O tym wie nie każdy kierowca, ale w układzie klimatyzacji również jest olej, który służy do smarowania sprężarki. Olej znajduje się w całym układzie razem z czynnikiem chłodzącym i krąży po całym układzie (aluminiowe rurki i inne elementy klimatyzacji). Olej w klimatyzacji należy wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata. Wymiana odbywa się automatycznie podczas uzupełniania czynnika chłodzącego. Olej należy jednak wymieniać nawet wówczas, gdy czynnika nie ubywa.  Zaniedbanie wymiany może doprowadzić do bardzo kosztownej awarii w postaci zatarcia się kompresora klimatyzacji.

Powyższa lista zawiera podstawowe płyny znajdujące się w większości aut. Należy jednak bacznie przeanalizować instrukcję obsługi własnego pojazdu, bo w szczególnych przypadkach, płynów do wymiany może być więcej.

Podziel się