infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Motocykle na A2

Utworzono: 20-04-2013 0:00

Już niedługo pierwsi chętni uzyskają prawo jazdy kategorii A2. Jeszcze rok temu wydawało się, że nie tylko nie będą mieli na czym uczyć się i zdawać egzaminy, ale nawet jeździć. Okazuje się jednak, że rynek nie znosi próżni i niemal momentalnie w ofercie najpopularniejszych marek pojawiły się motocykle dedykowane kategorii A2.

kategoria A2:
- motocykle o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg oraz niepochodzące od pojazdów o mocy przekraczającej dwukrotność mocy takiego motocykla,

Z problemem w pierwszej kolejności borykać się będą WORD-y i szkoły jazdy – dokładnie w tej kolejności. WORD-y, by przygotować się do egzaminowania kandydatów na motocyklistów będą musiały wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. W zależności od tego, co trafi na egzaminacyjne place, trafi również do szkół jazdy. Taka jest niepisana zależność, bo kursanci chcą jeździć na takim sprzęcie, jaki posiada ośrodek egzaminacyjny. Zależność ta działa we wszystkich kategoriach prawa jazdy i we wszystkich WORD-ach. Dopiero po ukonstytuowaniu się wyboru WORD (ewentualne odwołania od wyniku postępowania przetargowego) szkoły jazdy zaczną kupować motocykle, a kursanci uczyć się jazdy w warunkach drogowych i na placu.

Kurs w zasadzie może odbywać się już teraz, ponieważ na rynku znaleźć można nieliczne pojazdy, które przypadkowo pasują do kategorii A2. Jest jednak jeszcze jedna ewentualność. Przepisy dopuszczają przerobienie motocykla do potrzeb kategorii A2. Robi się to w ten sposób, że komputerowo lub mechanicznie zmniejsza się moc motocykla kategorii A. Na tym jednak nie koniec. Tak spreparowany motocykl musi jeszcze przejść przegląd, a następnie musi mieć dokonaną zmianę w dowodzie rejestracyjnym, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Szkoły jazdy prawdopodobnie kupią jednak nowe motocykle – takie same jak w WORD. W Przypadku dużych miast, gdzie szkół przeprowadzających kursy dla motocyklistów jest dużo, dealerzy motocykli, które trafią do WORD, mogą liczyć na obfite żniwo. Z pewnością to właśnie do nich trafią właściciele szkół jazdy po egzemplarze dla siebie. Niewykluczone też, że w ich ślad pójdą nowi posiadacze prawa jazdy kategorii A2, którym spodobała się "elka", na której przyszło im się uczyć i zdawać egzamin.

Większość motocyklistów kategorii A2 wybierze jednak motocykle z rynku wtórnego, gdzie znaleźć można kilka modeli, odpowiadających specyfikacji nowej kategorii. Wyboru można dokonać z poniższej listy. 

Motocykle używane:

Honda NX 650 Dominator, Kawasaki Ninja 250R, Suzuki GS 500, Suzuki Burgman 400, Suzuki DR-Z 400, Yamaha Virago 535, Yamaha XT 660, Yamaha YBR 250.

Zdecydowanie liczniejsza jest natomiast reprezentacja nowych modeli. Tam jednak ciężko szukac czegokolwiek w cenie poniżej 10 tys. 

Motocykle nowe:

Honda – NC700S, NC700X, CBR250R, VT750S, CRF250L.
Kawasaki – Ninja 300R, Ninja 250R, KLX250S.
Suzuki – GSX-R600, Bandit 650SA, GSX650FA, GSR750A, Gladius, Inazuma, V-Strom 650 ABS, Intruder C800/C, Intruder M800, Burgman 400A/ZA.
Yamaha – MT03, WR250F, WR450F, WR250R, WR250X, XJ6 (wersja 35kW), XP500, XT660Z, HW150, YP250R, YP400.

Bez wątpienia producenci będą poszerzać gamę pojazdów dla kategorii A2. Może się wkrótce okazać, że ta kategoria będzie miała najwięcej przedstawicieli, którzy nie będą mieli potrzeby robić prawa jazdy kategorii A i zdawać egzaminu na motocyklu o pojemności minimum 600 cm3. 

Podziel się