infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Łącznik brzeski pomiędzy A4 i DK94 oddany do ruchu

Utworzono: 25-05-2016 14:56

23 maja 2016 r., pierwsi kierowcy przejechali nową drogą łączącą węzeł Brzesko na autostradzie A4 z drogą krajową nr 94 w miejscowości Jasień Brzeski. Tzw. łącznik brzeski odciąży ul. Leśną, którą odbywał się do tej pory ruch z autostrady także w kierunku Nowego Sącza. Docelowo będzie on stanowił nowy przebieg drogi krajowej nr 75 na obszarze Brzeska. Koszt inwestycji wyniósł prawie 44 mln zł.

Źródło: www.gddkia.gov.pl

Źródło: www.gddkia.gov.pl

10 marca 2014 r. podpisana została umowa z wykonawcą, konsorcjum  firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB Podbeskidzie” ze Skoczowa, Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe „ GODROM” z Gorlic oraz Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy.  Wykonawca miał zaprojektować i  wybudować drogę łącznikową klasy GP, pomiędzy węzłem Brzesko na autostradzie A4 a drogą krajową nr 94.

W ramach realizacji inwestycji powstała jedno jezdniowa droga klasy GP o długości ok. 2,1 km. Wybudowana została estakada w ciągu drogi łącznikowej o długości ok. 200 m i maksymalnej długości przęsła 46 m, obiekt ramowy z funkcją przejścia dla zwierząt średnich, nasyp o długości 300 metrów i wysokości od 4 m do 16 m, rondo jedno pasowe na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 94 i łącznice do ronda. Dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp należało wzmocnić podłoże gruntowe.

300 metrowy nasyp drogowy, po którym poprowadzona jest droga od estakady do ronda na DK94 waży 300 tysięcy ton. Zbudowany jest z 29 warstw gruntu nasypowego, po 0,5 metra grubości każda. Warstwy były zagęszczane, by osiągnąć niezbędne parametry. Warunki gruntowe  pod wysokim nasypem były trudne. Stanowią je  piaski pylaste miękkoplastyczne, gliny pylaste i gliny próchnicze. Aby wybudować nasyp na takim słabym podłożu konieczne było jego wzmocnienie. W tym celu nasyp posadowiono na materacach geotechnicznych, zbudowanych z dwóch warstw geosiatki i kruszywa pomiędzy tymi siatkami o grubości 40 cm. Od początku robót prowadzono pomiary geodezyjne przyrostów osiadania podłoża pod nasypem (monitoring za pomocą sieci reperów). Proces osiadanie już się zakończył.

W ramach inwestycji przebudowane zostało także skrzyżowanie z ul. Leśną w Brzesku, wybudowany chodnik i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powstały  przepusty, drogi dojazdowe i  urządzenia ochrony środowiska: zbiornik retencyjno-oczyszczający i urządzenia do oczyszczania wód  oraz system odwodnienia pasa drogowego. Częściowo przebudowana a częściowo zbudowana od podstaw, w zależności od konieczności została infrastruktura techniczna, sieci : oświetleniowa, energetyczna, teletechniczna, wodociągowa, gazowa; urządzenia melioracyjne, kanalizacja sanitarna i deszczowa.

Źródło: www.gddkia.gov.pl

Podziel się