infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Koło wystające poza obrys pojazdu

Utworzono: 28-09-2016 15:51

Zakładanie do pojazdu znacznie szerszych felg niż standardowe, jest bardzo częstym zabiegiem przy tzw. tuningu auta. Problem w tym, że nie zawsze jest to legalne. Opona nie może bowiem np. wystawać poza obrys samochodu.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Na zdjęciu mamy zatem do czynienia z samochodem, który nie powinien poruszać się po drogach publicznych. Wynika to z tego, że tak przerobione auto stwarza niebezpieczeństwo. Wszystkie części ruchome pojazdu powinny znajdować się pod osłonami. W przypadku kół, takimi osłonami są błotniki. Ich zadaniem nie jest tylko ochrona przed chlapaniem i wyłapywanie brudu spod kół. Błotniki są bardzo ważnym elementem pojazdu, który  w razie kolizji lub potrącenia, chroni pieszych oraz innych zmotoryzowanych uczestników ruchu przed obrażeniami.

§11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się: (…)
10) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony(…) (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia)

Bezpieczeństwo – potrącenie pieszych

W przypadku otarcia przechodnia przez standardowy, nieprzerobiony pojazd, zazwyczaj mamy do czynienia z odepchnięciem potrąconej osoby przez elementy karoserii. Najpierw dochodzi do zetknięcia się z bryłą pojazdu, a następnie osoba amortyzuje zderzenie na karoserii i prześlizguje się po gładkiej powierzchni bocznej poruszającego się pojazdu. Często w takich przypadkach nie dochodzi do jakichkolwiek obrażeń, czasami otarta w ten  sposób osoba, nie traci nawet równowagi i nie przewraca się.  Zupełnie inaczej ta sytuacja wyglądałaby w przypadku samochodu z kołami wystającymi poza obrys karoserii.

W sytuacji, gdy koła wystają poza błotnik, pieszy może nie mieć szans na prześliźniecie się po karoserii, ponieważ koła w najlepszym przypadku uderzą go, a w najgorszym, wciągną pod pojazd. Nawet podczas wolnej jazdy, skrajne części opon obracają się ze znaczą prędkością. Guma opony jest tworzywem chwytliwym, przyczepnym co rzecz jasna na drodze jest bardzo pozytywne, ale nie wówczas, gdy koło wystaje poza karoserię, a opona chwyta nie to, co trzeba, np. ubranie.

Bezpieczeństwo – zderzenie z innym pojazdem

Wszystkie w miarę nowoczesne samochody, które zostały dopuszczone do ruchu w Polsce lub w całej Unii Europejskiej, spełniają bardzo rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa w razie wystąpienia wypadku drogowego. Samochody są zaprojektowane tak, by w optymalny sposób zachować się podczas zderzeń różnego typu. Rozmiar kół jest w tej kwestii bardzo ważny. Koło ma bowiem wkomponować się w strefę zgniotu, zbyt duże lub zbyt małe, może zaburzyć optymalny sposób gięcia się karoserii, a w efekcie doprowadzić do niepotrzebnych obrażeń u osób znajdujących się w kabinie pojazdu.

Inną kwestią jest to, że w czasie np. zderzenia bocznego, koło wystające poza obrys pojazdu, może stanowić poważną przeszkodę, by zderzone pojazdy prześliznęły się po sobie. Wystające koło może w takiej sytuacji zadziałać podobnie, jak trwała przeszkoda, która  w nieprzewidziany sposób zadziała na fizykę wypadku.

Bezpieczeństwo – zmiana właściwości technicznych pojazdu

Zmiana koła na szersze, to nie tylko zmiana wyglądu pojazdu, ale również zmiana jego właściwości jezdnych. Koło szersze, niż to wynika z instrukcji obsługi pojazdu, zmienia znacząco fizykę jazdy. Samochód ma wówczas do czynienia z innymi siłami działającymi na poszczególne podzespoły. Zmienia się siła hamowania, standardowe hamulce mogą się okazać niewystarczające do sprawnego zatrzymywania pojazdu z dużo cięższymi kołami. Zmienia się przyczepność, promień skrętu itd. Może się okazać, że zupełnej zmiany wymaga w takim przypadku zawieszenie, układ przeniesienia napędu (przeguby) lub nawet skrzynia biegów, na którą działają zupełnie inne siły, niż w przypadku standardowych kół. Dany pojazd zdobył homologację (prawo do poruszania się po drogach) w ściśle określonej konfiguracji. Zmiana elementów konstrukcji na inne, wykraczające poza określony zakres, może się okazać być niebezpieczna. Hamulce mogą sobie nie radzić z bezpiecznym wytracaniem prędkości, zawieszenie może nie trzymać odpowiednio dobrze pojazdu w drodze, zbyt obciążone przeguby mogą w każdej chwili pęknąć – jest to bardzo niebezpieczne w czasie jazdy. Nie oznacza to jednak tego, że zupełnie nie można wprowadzać przeróbek do swojego pojazdu.

Prawidłowa procedura

Po dokonaniu istotnych zmian w konstrukcji pojazdu, należy przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne. Uprawniony diagnosta zapozna się ze stanem technicznym pojazdu i podejmie decyzję o dopuszczeniu go do ruchu lub nie. Wszystko zależy od tego, czy pozwolą na to warunki techniczne dla pojazdów określone w rozporządzeniu i w instrukcji obsługi auta (tabela rozmiarów kół przewidzianych dla tego pojazdu). Producent bierze bowiem odpowiedzialność za samochód, tylko w określonym kształcie. W przypadku zastosowania kół dużo szerszych niż te, które przewidział producent, zgoda na używanie ich nie powinna być wydana. Nie ma jednak przeszkód by taki samochód był używany np. na torze wyścigowym.

Podziel się